Hildaskrypin

En i mängden

Första fästingen

Publicerad 2010-04-18 14:22:00 i Allmänt,

Ja fy vad dom är äckliga dom där små krypen...

Torsdag kväll spolade jag av Hasse lite snabbt och upptäckte en "knöl" på bröstkorgen. Naturligtvis var det första fästingen för året. Den hade tyvärr redan hunnit borra in halva kroppen, så den stod rakt ut med rumpan ur såret. Jag fick inte ut hela fästingen, men baddade med alsollösning efteråt och det har läkt fint. Nu surfar man så klart efter lösningar på problemet. Ja, jag mår fysiskt illa av att plocka bort krypen. Vill helst inte använda "gifter" som man droppar i nacken på hunden. Dels pga risk för diverse biverkningar, men även pga att vi kelar mycket med honom och det inte känns så bra att även vi då "drabbas" av giftet. Det finns tydligen någon grej man fäster på halsbandet som sänder ut något slags ljud som enligt några hundägare verkar fungera och hundarna har inte visat några tecken på att bry sig om ljudet heller. Funderar på att pröva det.

Har precis kommit hem från en joggingtur i skogen med Hasse. Det var väldigt uppfriskande och skönt. Det tyckte Hasse också när han hittade en lagom stor pöl att doppa sig i. Det var bara huvudet som stack upp... Suck och stön. Jag ska duscha hund nu ;-)

Kommentarer

Postat av: Emily

Publicerad 2010-04-20 13:01:35

Usch fästingar är så vidriga, är dom redan här asså? Fy fan, hade hoppats på att dom dött ut den här vintern :P



Jag fick tips om att använda ett fästingmedel från Husse.se, det ska tydligen bara vara naturliga produkter i det och inte gift som i de flesta andra fästingmedel. Tänkte själv beställa hem o testa. Du kan ju kolla om du är intresserad: http://www.husse.se/?page=webshop&djur=hund&grupp=tillbehor&typ=5



Ses på söndag!

Postat av: Heidi

Publicerad 2010-04-20 13:37:04

Japp! Dom är här! Har inte hittat fler efter den gången tack och lov, men det kommer väl antar jag. Det svåra är ju att upptäcka dom rackarna. Pälsen är ju så ullig så man ser inget. Känns otroligt äckligt att peta igenom hela hunden och hitta en knöl. Måste skaffa handskar. Ja jag blir verkligen äcklad av dom ;-)



Tack för tipset!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hilda

Stockholmspingla på 27 år, mamma till lilla Sophia, född i april 2012 och matte till Hasse, en Lagotto Romagnolo på 7 år

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela