Hildaskrypin

En i mängden

Aktiviteter i skogen

Publicerad 2010-03-29 13:59:41 i Allmänt,

Eftersom Hasse börjat få bomull i öronen, så bestämde jag mig för att köra lite mer samarbetsträning i skogen idag. Han fick gå lös som vanligt, men så fort jag märkte att han började vandra runt i sin egen värld och skita i vad jag gjorde och sa, så gömde jag mig bakom ett träd. Första gången fortsatte han gå och gå. Sniffade runt lite och lyssnade på alla nya spännande fågelljud. Plötsligt märkte han att han var ensam. Jag var väldans nyfiken på hur han skulle reagera. Han kikade runt ett tag och lyssnade, sen rusade han tillbaka samma väg vi kom. Han sprang t.o.m. förbi mig där jag satt och tröck och jag brast ut i skratt över hans lite ängsliga beteende. Oj vad glad han blev när han upptäckte mig! Massor med godis och beröm blev det och jag hade förberett mig med att ha en pinne i handen, så den slängde jag iväg som extra skoj belöning.

Efter några gånger höll han bättre koll på mig ;-)

Hittade ett nerfallet träd som jag passade på att utnyttja. Hasse är lite klumpig av sig, så jag har börjat träna balansövningar med honom. Hemma kan jag dra fram stolar, lådor och annat bra som han kan få balansera på. Lade upp ett spår med godis på stocken och sa "varsågod"! Det tog några gånger innan han fattade att han inte ska hoppa upp med full kraft, för då ramlar man ner på andra sidan *s* men han lyckades till slut! Lite vingligt var det och det gick sakta, men det blir nog bättre ju mer vi håller på!

Han har fått leta godis och jaga pinnar. Har tränat mer på "loss", så han inte ska springa iväg med pinnen det första han gör. Går ok, men inte bra ;-)

På slutet av promenaden lyssnade han riktigt fint på mig igen, så vi ska nog ta och fortsätta på det här spåret. Jag måste däremot försöka hitta lite andra övningar vi kan göra så det blir variation. Han ska ju inte hinna tröttna på aktiviteterna.

Tänkte även köpa billiga agility-hinder på Rusta. Har ju massor med plats på tomten, så vi får se om han tycker det är kul det också.

Nu ska jag stoppa i mig lite mat, hänga tvätt och sen blir det till att jobba!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hilda

Stockholmspingla på 27 år, mamma till lilla Sophia, född i april 2012 och matte till Hasse, en Lagotto Romagnolo på 7 år

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela