Hildaskrypin

En i mängden

Framsteg med glada voffen

Publicerad 2010-03-06 14:41:44 i Allmänt,

Idag är det otroligt skönt väder ute. Solen värmer riktigt ordentligt, fantastiskt nog!

Som vanligt blev det en tur i skogen med Hasse. Han hade linan, även idag, och skötte sig kanon. Vi mötte en lös hund lite hastigt och lustigt. Plötsligt stog den bara där, ca två meter ifrån Hasse. Båda såg lite förvånade ut, haha. Jag ropade på HasseNasse som, faktiskt, vände sig om direkt och sprang tillbaka till matte! Den andra hunden väntade in sin husse som sa åt den att gå fot. Vi plumsade ut i snön och som alltid såg jag till att ha linan slak och bara locka med mig Hasse med rösten. Han följde snällt efter. Vi satte oss ner och lät dom andra passera och sen fick Hasse en stooor köttbulle och en jätteglad matte som belöning!

Jag kastade pinnar åt Hasse, som genast grävdes ner. Hasse sprang förbi mig med rasande fart medan jag låtsades försöka fånga in honom. Jag klappade händer och Hasse hoppade, sprang och lekte. Jag slängde godis som han letade efter och jag slängde iväg snöbollar som han jagade. Kort och gott, en riktigt kul promenad.

Vi passerade tre skidåkare som stannat för att prata lite. dom stog väldigt nära spåret så vi passerade med bara 2-3 meters avstånd. Hasse morrade lite åt dom, men slutade när jag sa till. Han stannade vid min sida och sprang inte till dom för att nosa eller morra mer.

När vi nästan var hemma möttes vi av en dam med sin lilla spaniel. Hasse blev så klart intresserad och spände sig lite. Jag tog inte tag i linan, utan sa åt honom att hålla sig nära mig. Det gjorde han. När jag tyckte att han fixerade för länge så påkallade jag hans uppmärksamhet och för det mesta avbröt han stirrandet. När han inte gjorde det stannade jag och gick tillbaka några steg varpå han kom på sig själv och sökte kontakt med mig igen. Damen hade sett att jag jobbade på med kontaktövningar så hon gick tillbaka en bit så vi kunde passera. Det gick jättebra :-) Han höll sig till mig och visade inga aggressioner alls.

Hoppas, hoppas det fortsätter så här! I så fall är det inte långt kvar tills han kan vara lös på riktigt!



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hilda

Stockholmspingla på 27 år, mamma till lilla Sophia, född i april 2012 och matte till Hasse, en Lagotto Romagnolo på 7 år

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela