Hildaskrypin

En i mängden

Rensat lite

Publicerad 2010-03-04 14:31:27 i Allmänt,

Ja, nu får nog den här bloggen mestadels handla om mitt hundägande. Orka blogga om allt och inget. Har tagit bort lite inlägg, men lämnat några kvar som inte har något med Hasse att göra. Kommer nog skriva om annat i framtiden också, men mestadels koncentrera mig på skvaller om hundägandet ;-)

Senaste veckan har Hasse blivit valp på nytt verkar det som. Mätt i glädje alltså. Han har blivit mycket spralligare och lekfull. Riktigt söt är han. Han skuttar fram med svansen viftandes konstant. Han anfaller snöhögar och gräver tunnlar åt sig i djupsnön. Han hoppar upp på stenar och gör diverse trix i utbyte mot klick och godis. Det får dessutom absolut inte finnas några pinnar mitt på motionsspåret. Dessa plockar han undan och gräver ner inne i skogen. Haha, han är lite knäpp hunden min. Han har även börjat kampa med en strumpa. Förut fattade han inte riktigt vad han skulle göra när han tagit tag i strumpan/trasan när man försökte leka igång honom. Idag ramlade poletten ner. Äntligen! Han kampade som aldrig förr, för den där strumpan. Riktigt kul faktiskt! Då kanske man kan belöna med lek i framtiden också, inte bara med godis hela tiden.

Jag håller sällan i linan numera, så man kan nog säga att han går "lös" för det mesta när vi promenerar i skogen. Jag har linan kvar som säkerhet, ifall vi möter hundar. Igår mötte vi två småhundar, men han kom faktiskt på inkallningen ändå. Jag tog tag i linan, men såg till att hålla den slak, för att sen gå in i skogen och låta hundarna passera oss. Hasse följde snällt med. Spänner jag linan så blir även Hasse spänd, därför är det så viktigt att jag bara avslappnat byter riktning utan att dra i linan. Han ska följa med frivilligt när jag lockar på honom. Det går riktigt bra faktiskt.

Jag vågar släppa honom på lite längre äventyr numera. Jag är inte maniskt noga med att hela tiden ha linan vid mina fötter. Jag kan låta honom springa en avstickare in i skogen, utan att drabbas av panik ;-) Håller koll på omgivningarna bara och tar det som det kommer. Skulle en hund dyka upp får jag ta situationen då. Någon gång måste jag släppa lite på tyglarna och se vad han klarar och inte klarar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hilda

Stockholmspingla på 27 år, mamma till lilla Sophia, född i april 2012 och matte till Hasse, en Lagotto Romagnolo på 7 år

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela