Hildaskrypin

En i mängden

Dieter

Publicerad 2010-10-11 10:34:43 i Allmänt,

Jag blir riktigt less när jag läser rubrikerna på tidningar eller ser program om viktminskning på tv. Det är oftast samma visa. "Så går du ner 5 kg på två veckor!" "Snabb viktminskning!" Det fånigaste av allt var ju en tjej som var med i ett program, som hela livet velat bli smal och som skulle testa olika dieter, och prövade äppeldieten. Hon skulle bara käka äpplen... Man blir inte smal av dieter. Inte så det håller i sig i alla fall. Dieter är en snabb lösning, men det hjälper en inte att hålla vikten.

Om du bara käkar äpplen i en vecka, så kommer du inte få i dig den näring kroppen behöver. Du kommer vara trött, hängig och grinig. Du kommer gå runt och tänka på mat hela tiden, eftersom du inte får i dig det du behöver. Du kanske lyckas gå ner 1-2 kg på den där veckan visst. Tänkt på vad som händer när du slutar med dieten? Du är skithungrig och väker förmodligen i dig mat. Vikten åker upp igen och har du otur så resulterar frossandet i att du går upp mer i vikt än vad du blev av med.

Jag har själv hållt på med det där. Kört dieter och gått ner i vikt, börjat äta ordentlig mat igen och rusat upp i vikt. Det enda som gäller är att lägga om kosten och motionera! Det är svårt att lägga om kosten, speciellt om man som jag älskar mat. Speciellt onyttig mat. Man måste hålla i sin nya livsstil resten av livet. Inte bara tills man gått ner dom kilona man ville. Återgår man till dom gamla vanorna går man absolut upp i vikt igen. Det bara är så!

Det betyder inte heller att man aldrig kan unna sig något. Jag räknar inte kalorier och jag har absolut ingen koll på vad jag väger. Jag äter hamburgare ibland och älskar godis. Godis blir det rätt många gånger i veckan ja. Jag märker på kläderna om jag gått upp i vikt, dom sitter åt mer. Ja då vet jag att jag unnat mig lite väl mycket och skärper till ätandet. På det här sättet håller jag ändå en jämn nivå. Jag tillåter inte mig själv att gå upp 5-10 kg och deppar ihop för det. Ta tag i det i god tid!

Och glöm inte motionen. Det behöver inte vara något avancerat. Man behöver inte ett gymkort för en massa pengar. Kliv ut genom dörren och promenera. Det räcker!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hilda

Stockholmspingla på 27 år, mamma till lilla Sophia, född i april 2012 och matte till Hasse, en Lagotto Romagnolo på 7 år

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela