Hildaskrypin

En i mängden

Bra träning

Publicerad 2011-05-25 12:53:00 i Allmänt,

Jag var så stolt över lilla Hasse igår.

Vi mötte en liten Shih Tzu hund igår. Tiken, Molly. Eftersom jag vet att det är en tik så behöver jag inte oroa mig för några utfall, däremot var det ett ypperligt tillfälle att träna kontakt! För han spänner sig ju precis lika mycket vid dessa möten, som med hanar. Så fram med klickern och godiset! Det gick toppenbra! Grannfrun med tiken undrade vad det var för klickande jag höll på med, så jag förklarade, samtidigt som jag belönade Hasse emellanåt. Plötsligt hade jag två hundar vid mina fötter. HasseNasse och en liten dvärgschnauzer.

"Jasså, är du på rymmen?" frågade jag den söta lilla "valpen". Detta var nämligen ännu en tik, på tio månader, som bor i huset där vi stog och tränade. Hon var så tydlig med sina signaler så det var riktigt faschinerande att se. Hasse blev väldigt förvånad och glömde bort att han ju faktiskt skulle sitta ner och ha kontakt med mig. Det var dock inte så svårt att påminna honom :-)

Den lilla tösen visade väldigt tydligt att hon respekterade Hasse och följde alla hundspråks regler om artighet. Han fick nosa lite och hon höll sig låg, med öronen bakåt, fast glad. Svansen viftade i en väldigt fart. Vi promenerade till tösens ytterdörr och så fick Hasse fortsätta sin träning med att inte hälsa på tjejerna mer, utan han skulle snällt sitta kvar. Det gick rätt bra! Naturligtvis lyfte han på rumpan flertalet gånger och ville så gäärna nosa på tjejerna. Det fick han ju inte för tråkmatte.

Shih Tzuns matte blev väldigt förvånad över att hennes tik var så intresserad av Hasse. Hon är en sån bekväm hund, som vanligtvis skiter i allt och alla (utan någon träning), men Hasse gillar hon! Det slutade med att matte fick sätta på kopplet och släpa bort tösen.

Till slut kom schnauzerns husse och öppnade dörren, med lite förvånat uttryck i ansiktet. När hon rymt visste han inte, haha. En busig liten tjej har dom fått minsann!

Alla tackade för sig, och vi knallade åt varsinna håll.

Sötnöten

Blir kliad av "morfar".                                                             

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hilda

Stockholmspingla på 27 år, mamma till lilla Sophia, född i april 2012 och matte till Hasse, en Lagotto Romagnolo på 7 år

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela