Hildaskrypin

En i mängden

Fotgående idag

Publicerad 2011-11-22 13:38:07 i Allmänt,

Det blev så av en slump faktiskt. Pga höfterna, så har jag fått dra ner på promenaderna lite, dvs inga monsterpromenader varje dag. Det innebär mer fokus på inomhusaktiviteter och träning på tomten. 

Eftersom jag fick rätt ont igår, så blev det en lugnare dag idag. Medans jag har städat lite smått inomhus (då menar jag verkligen smått, har inte gjort mycket alls egentligen), har Hasse fått köra leta-övningar. Jag håller på att klicka in honom på att nosa rätt på te, bland annat.

Sen blev det en stund ute på tomten, där han fick rusa runt och få ur sig sin överskottsenergi. Sen lite lydnad, eller tricks.

Det går nästan lättare att träna med honom när han är så där övertaggad. Så han nästan ber om uppmärksamhet. Han påminner lite om matadoren i Ferdinand. "Kom igen då! Snälla du, stånga mig! Sparka mig! Gör nånting!" Det blir lite hafsigt och slarvigt naturligtvis, eftersom han är lite för ivrig, men då vill han verkligen träna. Om jag tränar efter en långpromenad t.ex. så är intressenivån sådärr inspirerande ;-)

Jag anpassar tränigen efter vad han bjuder på för beteenden. Idag blev det "fot!"
Han fixade det jättebra! Nästan varje gång. Har kunnat börja svänga till höger nu också, och han följer med vid min vänstra sida. Placeringen är väl inte toppen, men just nu fokuserar vi bara på att han ska hålla sig vid min vänstra sida. Sen om han vrider lite på kroppen när han sätter sig när vi stannar kan vi fixa i ett senare skede.

För att inte köra för långa stunder, gick jag kanske 100m i taget, och sen busade vi, eller så fick han kaka i massor! Ibland när vi avbröt, gick han runt och nosade en stund, och då fick han göra det tills han självmant sökte kontakt med mig igen. Lite som "nu vill jag köra igen matte!"

Nu har jag en glad hund här hemma, som tuggar på sitt ben. Men imorgon får vi nog ta en lite längre sväng i skogen. Taggad är bra. Understimulerat galen är mindre bra ;-)

Kommentarer

Postat av: Dessi & Teddie :)

Publicerad 2011-11-23 12:32:58

Åh, synd om han har dåliga höfter, eller var det du som har det, kanske fattade fel? :)

Postat av: Heidi

Publicerad 2011-11-23 12:40:11

Sv: Haha, nej det är jag som har tillfälligt dåliga höfter, pga min graviditet. Inte hunden :-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hilda

Stockholmspingla på 27 år, mamma till lilla Sophia, född i april 2012 och matte till Hasse, en Lagotto Romagnolo på 7 år

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela