Hildaskrypin

En i mängden

Laxsoppa

Publicerad 2011-11-03 15:08:25 i Allmänt,

...gjorde jag idag. Det blev supergott!
Testade ett nytt recept och den ska jag göra fler gånger. Jag slängde i potatis också, det skulle man tydligen inte ha. Fast för mig är det nästan ett måste med potatis i soppa... Så ajg slänger in potatisen i receptet. Och färska tomater...

  • 400g lax
  • Potatis (valfri mängd)
  • 1 Purjolök
  • 1 Gul lök
  • 2 passerade tomater á 400g
  • 2 färska tomater
  • 1 dl vatten
  • 2,5 dl matlagningsgrädde
  • 2 grönsaksbuljongtärningar
  • Svartpeppar
  • Vitlökskrydda
  • Citronpeppar
  • Salt
  • Socker

Hacka purjolöken och den gula löken. Fräs i kastrull.
Ha i peppar, vitlökskrydda, citronpeppar, passerade tomater, vatten, grädde, buljongtärningarna, och potatis. (potatisen blir klar fortare ju mindre bitar man gör).

Låt småkoka i ca 20 minuter.
Släng i lax och dom färska tomaterna.
Låt koka i ca 5 minuter.

Avsluta med att smaksätta med socker och salt.

Muuums!

Har inte skrivit mått på kryddorna, för jag kör lite på en höft sådär...
Gå efter känslan!

Kommentarer

Postat av: Dinah

Publicerad 2011-11-07 04:16:15

Låter smaskens om man tar bort/minskar på tomaterna.... Jag är inte så förtjust i tomat. Men lax och grädde.

Postat av: Hilda

Publicerad 2011-11-07 12:58:13

Tomater som är så gott! Smaskens!

Smaken är som baken :-D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hilda

Stockholmspingla på 27 år, mamma till lilla Sophia, född i april 2012 och matte till Hasse, en Lagotto Romagnolo på 7 år

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela