Hildaskrypin

En i mängden

Mammas potatismos <3

Publicerad 2011-11-25 11:58:25 i Allmänt,

Som jag har längtat efter det dom senaste veckorna!
Så igår, hade jag en ledig dag, och jag bjöd in mig själv. Mamma fick se lilla gravidmagen, och jag fick min efterlängtade potatismos. Det är himmelskt gott! Fick t.o.m. en låda med mig hem, med ännu mer potatismos! Här ska frossas kan jag tala om.

Idag är jag gravid i v. 17+0, dvs 17 veckor och 0 dagar. Enkelt va? ;-)
En sak jag funderat en del på är vad jag ska svara när folk frågar hur långt gången jag är. Av någon anledning, så envisas nämligen många gravida kvinnor med att säga att man är i v.18 när man är på t.ex. 17+3. Vilket för mig är totalt ologiskt. Man har ju inte gått 18 fullgångna veckor?

Förklaringen var att om man äter en bulle och sen tar en tugga av nästa bulle, så säger man ju att man är på bulle nr 2. Hmm, joo, men man har ju fortfarande inte ätit två bullar.

Vårdguidens hemsida går efter denna teori har jag märkt, så kollar jag imorgon kommer det stå att jag är i v.18. Men läkare, och många barnmorskor pratar om fullgångna veckor. Dvs jag är i v.17. Så vilket är det undrar jag?
Jag får känslan att det är något påhitt av gravida kvinnor, för det känns ju helt klart bättre att säga att man är i v.18 än 17. Man är närmare målet på något sätt. Ja psykologiskt.

Så jag har backat ett steg, och säger numera fullgångna veckor. Så jag räknar att jag är i v.17 helt enkelt.
Där har ni mina otroligt viktiga tankar ;-)
Varför göra det komplicerat...

Kommentarer

Postat av: Dinah

Publicerad 2011-11-26 06:01:12

Säg månad så vet man vad du pratar om. Man är gravid i ca 9 månader. Är du då i åttonde månaden vet man att du har ca en månad kvar till elddopet. Så noga som i vilken vecka du är, är det bara för dig själv. För mig räcker det att veta att det är meningen att du ska ha barn under vårterminen nån gång.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hilda

Stockholmspingla på 27 år, mamma till lilla Sophia, född i april 2012 och matte till Hasse, en Lagotto Romagnolo på 7 år

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela