Hildaskrypin

En i mängden

Vet inte längre

Publicerad 2012-01-09 13:53:13 i Allmänt,

Nä, vad ska man göra liksom...?

Det är så många som hyllar skvallerträning för hundar som gör utfall.
"Jag klickertränade minsann vid en park i några timmar. Satt bara och klickade och belönade för varje hund som passerade. Busenkelt! Min hund fattade efter detta och vi har aaldrig haft några problem mer!"

Vad gör man när man matat sin hund med köttbullar, vid varje hundmöte, sen i september och det inte ger något resultat? Alls?

När man sedan dessutom blir anklagad och får en utskällning för att ha misshandlat sin hund, för att man knuffar den med foten för att avbryta utfallet.

Får man försöka uppfostra sin hund utan att bli anklagad? Alltid gör man fel enligt någon.
Ska jag bara låta honom fortsätta med sitt rabiata utfall och riskera att någon blir biten? Kanske göra som granntanten sa idag: "Låt honom komma fram och hälsa istället!" Ja för det blir ju så bra, när han vill mörda alla 150 småhundar hon har i sitt koppel.

Vi har gjort många framsteg tillsammans, Hasse och jag. Men vad gäller hundmöten står det still.

Jag känner mig trött, dålig, okompetent och ledsen idag.
Ska kramas lite med Hasse tror jag.

Kommentarer

Postat av: Dinah

Publicerad 2012-01-10 10:32:17

Dumma människor finns det gott om. Man får försöka skaka av sig.

"Sparkar du hunden" (med gäll röst och många utropstecken) när man puttar den med foten för att man har händerna upptagna. Jag har väl för fasen koll över foten så att jag kan putta försiktigt eller sparka av full kraft. Några spasmer i fötterna har jag inte märkt av.

Men man blir så jävla less på alla förstå-sig-påare. Om de ägnade sin tid åt annat skulle jag vara glad.

Han kanske inte går att få att sluta vara arg på andra hundar. Han har haft en hård uppväxt. (Vi skyller på den med flera äldre och större hundar)

Ibland blir det bara att acceptera saker som de är. Kanske munkorg?

Postat av: Dessi & Teddie :)

Publicerad 2012-01-10 18:05:06

Ifall det inte ger resultat så gör du fel, har du läst Eva Bodfälts artikel om skvallerträning, där beskriver hon exakt hur man skall göra, du har antingen gått för fort fram eller så tränar ni på fel sätt eller så kan det helt enkelt vara så att du ger Hasse osäkra signaler vilket i sin tur gör att träningen inte ger resultat, finns det någon kunnig person eller tränare som kan hjälpa dig? :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hilda

Stockholmspingla på 27 år, mamma till lilla Sophia, född i april 2012 och matte till Hasse, en Lagotto Romagnolo på 7 år

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela